Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

dinsdag 31 januari 2017

Wolletjes

Als ik nu naar buiten kijk is het weer een beetje wit. De laatste drie dagen is alles iedere morgen met een klein laagje poedersuiker bedekt en dan kom zo tegen een uurtje of negen de zon er keihard door en is alles binnen een uurtje weer verdwenen. Jammer hoor, want ik mag het heel graag die sneeuw en het lijkt er dus weer op dat ik wat dat betreft volkomen op de verkeerde plaats ben gaan wonen. Als je dan ook nog eens aan iedereen gaat vertellen hoe mooi het buiten wel is, krijg je meteen te horen dat er, waar dan ook, veel meer sneeuw ligt dan bij jou en dan krijg ik meteen van die jaloerse trekjes. De oplossing voor die jaloerse trekjes heb ik ook al gevonden. Ga jezelf een beetje bedotten en ga je voorhouden dat het zo toch wel erg gemakkelijk is. Geen files, geen gladde wegen en noem al de ellende maar op die die mooie witte poedersuiker met zich mee brengt, dat wordt je toch maar mooi bespaard. Maar toch, het blijft knagen.

Dat ik dol ben op sneeuw is niet iets van de laatste jaren.Toen ik in 1952 in het ziekenhuis lag in Rotterdam had het ook zo erg gesneeuwd en moest ik wat ik ook in mijn stukje "operatie" al schreef met lede ogen toezien dat er in de zaal naast mij emmers sneeuw naar binnen gebracht werden. Tot grote vreugde van mij en van mijn ouders kreeg ik toen ik thuis was een maand later nog een keer de volle laag.


Die sneeuw en kou bracht me ineens tot een totaal andere herinnering. Wolletjes of te wel gebreide hemdjes! Ik zie ze nog voor me. Hemdjes helemaal gebreid in de ribbelsteek. Wie ze gemaakt heeft weet ik absoluut niet meer maar ik weet nog heel goed hoe lekker dat ze waren. Volgens mij had ik eerst een katoenen hemdje aan tegen het kriebelen en daaroverheen een lekker warm wolletje. Hoelang ik ze heb gedragen weet ik niet, maar gezien het feit dat ik een kindje was met niet al te veel weerstand zal het best een tijdje geweest en was het vaste prik zodra de 'R" in de maand was. Iets uit de oertijd zou je nu denken, ja hoor maar niet alles uit de oertijd was dom en slecht want ze waren echt heel lekker warm.

Op onze wc hangt een schitterende kalender. “Elke dag weer', geschreven door Lot van den Akker. Zij schrijft voor elke datum een regel met betrekking tot seizoen en natuur. Op 16 april staat het volgende vermeld: “Laat het weer zijn wat het wil, geen borstrok uit voor half april”. Dat had ik natuurlijk nog niet gezien toen ik het stukje schreef in maart, maar toen ik het las ging er bij mij een lichtje op. Dat was het! Borstrokken, dat is de officiële naam voor mijn lekkere warme wolletjes.  

Geschreven: Opperdoes, 6 maart 2006
Dagtekening: 1950-2006