Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

maandag 3 april 2023

De dijk Enkhuizen-Lelystad

 Hierbij een "Langs Westfriese wegen-verhaaltje" uit de oude doos. Lang voordat ik de wegen hier per auto onveilig maakte, was ik een keertje op een plek, die anno 2023 wel heel erg veranderd is. Ik had er al eens een fb post aan gewijd, maar kan het verhaaltje, op mijn blog, om onduidelijke redenen, niet meer vinden. De foto`s zijn uit de zomer van 1984 en ik vind ze geweldig. Gelukkig heb ik, toen ik ze maakte, de tegenwoordigheid van geest gehad, om op één ervan een verkeersbord mee te pakken, want anders zou er wel wat speurwerk nodig zijn geweest, om te zien waar het was. Even googelen leert mij dat de dijk naar Lelystad is geopend in 1976 en toen woonden we al 5 jaar in Bovenkarspel. Natuurlijk waren wij ons bewust, dat die dijk was aangelegd en feestelijk geopend werd, maar we hadden er, doordat we niet in het bezit waren van een auto, weinig mee van doen. Dat ik er toch een keertje [te voet] kwam, is waarschijnlijk gebeurd, toen wij via de "De Boei" [de lagere school van onze kinderen], als ouders/begeleiders meeliepen, met de avondvierdaagse van Enkhuizen.


Op fb schreef ik op 28 september 2021 zo ongeveer het volgende:

lk ben al een tijdje bezig om van al mijn fotobestanden (en dat zijn er heel veel] een serieuze backup te maken. Alle scans en foto's zijn jpegs en daar blijf ik angstvallig vanaf, maar nu maak ik daarnaast, op datum en onderwerp, grote pdf bestanden. De bladwijzer functie van de pdf gebruik ik dan om datum en plaats van de afbeelding [als die bekend is] te vermelden. Een fikse klus, maar erg leuk. want zo kom ik nog wel eens iets tegen. Hier twee foto's [helaas niet zo best] uit 1984. Ze zijn gemaakt vlak voor, waar nu, het grote kruispunt in Enkhuizen is, aan het begin van de dijk naar Lelystad. Op de eerste foto zie je in de verte nog het treinviaduct, maar wat me het meest verbaasde was de complete afwezigheid van de Schepenwijk [industrieterrein], wat links op de foto zou moeten zijn. Trouwens, de auto zo even in het gras zetten aan de kant van de weg, laat je tegenwoordig ook wel uit je hoofd. Foto twee toont een paar schattige lammetjes, waar nu de MacDonalds staat.

Tegenwoordig is de dijk niets bijzonders meer. Wij rijden hem vaak. Het uitzicht erop is spectaculair en echt niet alleen bij mooi weer, getuige de onderstaande foto`s, die Ingrid nam, toen ze in 2014 naast mij zat. Toch heb ik, aangaande de dijk nog één wens. Hopelijk vindt men in de toekomst nog eens een flinke pot met geld, zodat er zo snel mogelijk een vierbaansweg van kan worden gemaakt. Hij heeft volgens mij, in zijn bestaan, al veel te veel slachtoffers gemaakt.