Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

zaterdag 1 augustus 2020

Genealogie-2

"Wie weet dat er misschien een minuscuul klein beetje blauw bloed door mijn aderen stroomt"

Dat was het eind van mijn eerste stukje over genealogie, wat ik schreef in 2005, dus jaren geleden..Nu, na een maand ongeveer vanalles te hebben uitgespit op genealogie online en de Open Archieven, ben ik helaas nog steeds geen adel tegengekomen. Het zou nog kunnen, maar dan moet ik nog verder de geschiedenis in, en dat kan waarschijnlijk niet op het net. Misschien dat ik, op sites waar ik accounts moet aanmaken, nog iets verder kom, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Het is voor mij een leuke bezigheid en een heerlijke vlucht uit de lastige werkelijkheid. Corona en de gezondheid van manlief binden me nogal aan huis, dus heb ik hiermee een mooie uitlaatklep. Ik besloot diverse lijnen uit te gaan zoeken. De lijn van den Bergh [mijn vader] en de lijn De Kluizenaar [mijn moeder] vormden de hoofdmoot. In het verleden had ik gelukkig alle gegevens, die ik zo her en der kreeg, bewaard, zodat ik, zowel van de kant van "De Kluizenaar" [via Wim Ridders] als van de kant van de "Van den Bergh" een basis had, om mee te beginnen. Die laatste kant is een apart verhaal. Ik had twee parentelen. Het eerste had ik al heel lang. Het kwam via mijn vader, die eens info had opgevraagd over een familiewapen, waavan hij dacht, dat het misschien wel bij hem hoorde. Nu ben ik wat dat betreft erg sceptisch, maar, ach, de info die erbij zat, komt mij nu goed van pas en klopt nog ook, want de gegevens, die ik zelf op internet vond, bevestigen dat. Het tweede parenteel vond ik bij toeval, via Google, ook op het net.

Hoe dat zo kwam, zal ik even uitleggen. Mijn opa kwam uit een gezin van 17 kinderen. Dat het er 17 waren was me niet bekend en het is ook het grootste gezin, dat ik, tijden mijn zoektocht, tot nu toe ben tegengekomen. Zelf vertelde hij mij vroeger dat het er 11 of 14 waren, dus waarschijnlijk heeft hij tijdens zijn leven, de kinderen die heel vroeg zijn overleden, uit zijn geheugen gebannen. Ook kan het zijn dat hij domweg de tel is kwijt geraakt. Maar dan nog, is het veel, en ik zie nu, op 75 jarige leeftijd pas, hoe het echt in elkaar zat. Sommigen namen zeggen met wel wat en sommigen heb ik inderdaad gekend, zodat ik bij diegenen, het niet kon laten, een persoonljke noot in het parenteel te zetten.

Maar goed, ik laat me afleiden en ga verder hoe ik dat parenteel vond. Ik was bezig dat enorm grote gezin in te tikken en zag ineens dat er bij Reimert [het tweede kind] , die zelf ook een heel groot gezin had, in 1912 twee kinderen, heel jong overleden in een maand tijd. Ik wilde weten of er soms een oorzaak was buiten het gezin om en ging googelen op "1912", "van den Bergh" en "Waardenburg". Het leverde niet het gewenste antwoord op, maar vond het bewuste parenteel, gemaakt door Victor Brans, die dus uiteindelijk dus heeeeeel verre familie van mij blijkt te zijn. Niet te verwonderen, gingen zijn tak en mijn tak in het gezin van mijn opa [met die 17 kinderen] uit elkaar, maar zijn gegevens zijn voor mij een eye-opener geweest en ik heb ze dankbaar in mijn familielijn ingepast. En..... als hij het toevallig zou lezen, Victor Bedankt!!