Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

maandag 14 juni 2021

50 jaar in het Westfriese


[Geschreven: 10 juni 2021] 

Dat was leuk. Ik liep al een paar maanden te denken dat het in juni/juli ongeveer 50 jaar geleden is, datwij naar West-Friesland verhuisden. Oei, lang geleden! Wanneer het precies is geweest weet ik nietmeer, maar mijn herinnering vertelde me dat het zo ongeveer juli 1971 moet zijn geweest. Ik maakteme niet erg druk, want ik zou tzt wel even in de fotofile kijken en dan zou ik het zo weten. Een paar dagen terug ben ik dat maar eens gaan doen en helaas ik viste behoorlijk achter het net. Ik moest het doen met een bestandsnaam met "19710700". Oei een heleboel nullen, dat is niet best, want dan is het een geschatte datum, die me niet wijzer zal maken, dan ik al was. Jammer! Hoe kom ik er nu invredesnaam achter wanneer wij precies naar Bovenkarspel verhuisden???. Dat het in de zomer was, kon ik op de foto`s wel zien en het jaar daar twijfelde ik niet aan, maar de rest???

Hoewel ik er natuurlijk niet constant mee bezig was, bleef het door mijn hoofd spoken en op een gegeven moment begon ik bang te worden, dat ik er pas achter zou komen, als de bewuste datum al zou zijn geweest. Dat was natuurlijk de niet de bedoeling en opeens kreeg ik een ingeving. Bij de Gemeente moest zo iets na te vragen zijn. Niet de verhuisdatum natuurlijk, maar wel de dag dat we ingeschreven werden in Bovenkarspel. Wow, dat is eigenlijk nog een "echtere" datum, dan de verhuisdatum. Ik stuurde een mailje naar de Gemeente Stede Broec en een dag later belden ze terug, dat ik een afspraak kon maken om mijn oude "persoonskaart van de Burgerlijke Stand" in te zien. Dat vond ik best apart, want van vorige bezoeken in het verleden, kan ik me die kaarten [op zo`n grote rol in een kast met een "roldeksel"] nog goed herinneren. Tijdens dat telefoongesprek werd mij ook verteld, dat ze met het gebruik van die kaarten zijn ze gestopt eind jaren `90, en dat vanaf die tijd alles is gedigitaliseerd. De oude gegevens zijn echter [nog?] niet over gezet dus dat stond nog alleen op die kaart. Begrijpelijkerwijs, moest ik vanwege de privacyregels persoonlijk langs komen en daar had ik helemaal geen bezwaar tegen, want ik vond het best wel interessant.

Vanmorgen ben ik op het gemeentehuis geweest. Ondanks, dat de corona nog niet weg is, ging het er heel wat vriendelijker aan toe, dan toen ik vorig jaar mijn rijbewijs ging ophalen. De deur stond gelukkig weer wagenwijd open maar er was nog wel iemand, die controleerde of ik een afspraak had. Ik moest wel lang wachten, maar uiteindelijk kwam er een vriendelijke dame, die mij alle gelegenheid gaf om mijn persoonskaart in te zien. Werkelijk al mijn "verplaatsingen" zijn vermeld. Vanaf mijn geboorte totaan ons vertrek naar Opperdoes. Blijkbaar verhuisde die kaart je gewoon achterna en hij moet dus in alle gemeenten waar ik heb gewoond in de administratie hebben gezeten. Bijzonder en onthullend, dat er zoveel privegegevens bekend zijn bij buitenstaanders. Logisch natuurlijk, als ik er eens goed over na denk, maar ondanks dat, vind ik het toch wel een beetje eng. Van deze aparte gelegenheid heb ik natuurlijk even goed gebruik gemaakt en meteen alle data ervan opgeschreven. Natuurlijk wist ik, waar ik overal had gewoond, maar de exacte data van die verhuizingen, zeker die uit mijn kindertijd, heb ik nooit geweten.

Na alle data te hebben opgeschreven, voordat we naar West-Friesland verhuisden, was hij er dan!!
18 juni 1971 - Hugo de Grootsingel 18, Bovenkarspel
6 december 1976 - Hertog Albrechtstraat 116, Bovenkarspel.
Uiteindelijk stond er nog een vermelding dat wij op in april 1998 de gemeente hadden verlaten en toen stopte de vermeldingen op de kaart. De verhuizing naar Opperdoes op 2 april 1998 en onze terugkeer in Grootebroek op 22 maart 2017 waren alleen digitaal vermeld. 

Dus ja, "Ons Westfriese Verhuisrondje", wat 50 jaar geleden, op vrijdag 18 juni 1971 in de gemeente Bovenkarspel begon, eindigde [tot nu toe, want je weet maar nooit], door een fusie van Bovenkarspel, Lutjebroek en Grootebroek, weer in dezelfde gemeente, hoewel die tegenwoordig Stede Broec heet. Het was al met al een leuke ervaring, waarbij ik tot mijn verrassing nog veel meer gegevens kreeg, dan waar ik om had gevraagd. Bedankt Gemeente Stede Broec !

Tenslotte zou ik door al die info bijna vergeten waar het om ging. Juist ja, ben ik nog op tijd om dat 50 jarig lustrum op de juiste dag te vieren? Toen ik juni zag staan dacht ik, dat ik te laat was, maar dat vergat even door de rest van de verrassende data. Pas terug in de auto werd ik wakker. Yess, het is pas de 10e vandaag, dus mooi! Gelukkig nog op tijd, om er 18 juni 2021 even lekker een taartje op te nemen.