Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

zaterdag 25 januari 2020

Hugo de Grootsingel


Uit pure verveling en nog steeds hopeloos aan het zoeken naar een bezigheid die niet productief is, zat ik, zonder op te letten, wat oude foto`s aan te klikken uit mijn fotofile. Er verscheen een foto op het scherm van een zandhoop en huizen in aanbouw die genomen was in 1970. Ik herkende de huizenbouw, van de Hugo de Grootsingel in Bovenkarspel, maar kon niet goed zien, vanuit welke hoek de foto genomen was en stoorde me een beetje aan de witte auto die links op de foto stond. Wat stom van van mij, had ik die er niet af kunnen laten?. Ik bleef kijken om toch uiteindelijk te kunnen traceren vanaf welke plek die foto genomen was. Ik kwam er niet uit. Achteloos zoomde ik in op de auto. Huh, ehhh, is dat mijn vader?? Ja echt, dat kan niet missen, wat een verrassing. Zie ik daar zowaar het hoofd van mijn vader boven het stuur verschijnen. Ik wist echt niet meer, dat we ooit met mijn vader naar het voor ons, in aanbouw zijnde huis, op de Hugo de Grootsingel waren geweest. Ook de auto herkende ik niet, want die witte auto, die ik nergens anders op een foto kan terugvinden, heeft hij maar heel kort gehad. Grappig, dat ik dat pas na 50 jaar moet ontdekken. Hihihi.


Bij het doorkijken van de andere foto`s die ik daar ter plekke maakte, komen meer bewijzen bovendrijven, dat we daar inderdaad per auto moeten zijn geweest. We hebben geen jassen aan, ik zie geen tassen en natuurlijk zie ik Robbie, die toen echt nog niet in staat was geweest, dat hele eind, via de Broekerhavenweg, om te lopen vanaf het station. Ach, maakt niet uit, de plaatjes zijn historisch en leuk, en dat ik nu op één van die foto`s mijn vader ontdek maakt het nog veel leuker.


Maar nu de locaties, dat is een ander verhaal. Dat Karel met Robbie in onze toekomstige huiskamer zit is duidelijk, maar voor de rest beginnen sommige foto`s pas na pittig brainstormen iets van hun mystereuze locatie prijs te geven.




Op één van de foto`s zie ik aan de horizon, de toren van de katholieke kerk aan de Hoofdstraat in het dorp. Ook de Molensingel ervoor kan ik herkennen. Wat een uitzicht nog, dat is intussen helaas helemaal volgebouwd.

Toen werd het moeilijker, want behalve de plek van de sloot, die maakte dat Hugo de Groot de naam "singel" kreeg, ipv "straat", herkende ik niets. Er is nog geen Boerhaaveplein, geen Spar, geen bruggetje, geen La Reinelaan en geen gymzaal, met andere woorden, geen enkel ander herkenningspunt, waaraan ik me aan vast kon houden. Ik zou het dus met die sloot moeten doen, die ik helaas niet op elke foto zag. Soms stond hij er eenvoudigweg niet op en soms was hij onzichtbaar vanwege het hoge gras. 

Uiteindelijk kwam ik er toch uit. Helemaal zeker ben ik niet, maar zeker genoeg om mijn vermoedens hier op te schrijven. Mijn vader stond geparkeerd voor gymzaal de Helt op de Piet van Egmondweg. Achter hem en achter de gele bouwkeet is de Boerhaavestraat en de huizen rechts kijken op het Boerhaaveplein.


Op de volgende foto zie ik dezelfde gele bouwkeet als op de vorige foto. Vandaar dat het bijna niet anders kan dan dat ik op het Boerhaaveplein sta en richting Venhuizen kijk. Links weer hetzelfde blok huizen, en rechts het buurtje over de sloot met de Hugo de Grootsingel.


Van de laatste foto, die eigenlijk de eerste van de serie is, ben ik helemaal niet zo zeker. Het beeld is in ieder geval richting oude dorp en ik denk dat ik hier zelfs helemaal op de Prins Willem Alexanderlaan stond. Je vergist je gauw, want wat nu huizen zijn, was toen alleen maar een stukje grasland, waar ik zo doorheen liep. Ook hier vermoed ik rechts de huizen van het Boerhaaveplein en de Molensingel en links de huizen in aanbouw van de Willem Andriessen- of Gerard Boedijnweg.

Al met al was het een aardig middagje speuren, waarin ik op het allerlaatste moment nog een detail zag, waar ik eigenlijk niets meer mee kon. De toren van de katholieke kerk is ook te zien, helemaal linksboven op de foto, waar Karel en Robbie midden in de huiskamer zaten. Jammer dat hij niet op één van de andere foto`s stond, dat had de boel heel wat eenvoudiger gemaakt. Maar bij alle onzekerheden, is één ding wel zeker. Deze vijf foto`s, behoren voor mij tot een heel bijzondere serie. Foto`van plekken, die er niet meer zijn of met de best wil van de wereld bijna niet meer te herkennen zijn en foto`s, waarvan ik nu, in de huidige tijd denk, “Had ik er toen maar meer gemaakt”. Helaas, typisch een gevalletje van “Op het moment dat je ze maakt, sta je daar niet zo bij stil”