Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

donderdag 30 januari 2020

Schotse stationnetjes

Ohhhh, ik was even verbluft..... Mijn ideeënlijstje bijwerkend kon ik me de naam van een klein en vooral mooi stationnetje in Schotland niet herinneren. Wat ik me nog wel wist, was, dat het station vlak bij Balmoral Castle lag en het voor Koningin Victoria`s persoonlijke gebruik, in 1866 was gebouwd. Er eindigde daar een lokaal lijntje wat in Aberdeen begon en in februari 1966 sloot als station voor de royals. Verder begon de naam met een B. Op Maps was het snel gevonden, Het heette Ballater en toen ik nog even googelde, of dat ook werkelijk het stationnetje was, waar dat mooie museum was, met die koninklijke wachtkamer, wachtte me wel een heel onaangename verrassing. De meest verschikkelijke foto`s vulden mijn scherm, want het brandde op 12 mei 2015 voor een groot deel af. Gelukkig konden ze het historische koninklijke rijtuig, wat daar langs het perron stond redden. Ook van de rest van het museum zijn delen bewaard gebleven, maar de stationsrestauratie, waar de brand was begonnen, is verloren gegaan. 




Auwww, dacht ik meteen, wij hadden het voor de brand gezien en ik had dus in 2003 onbewust, weer een stel historische foto`s gemaakt. Gelukkig kon men het herbouwen en is het in augustus 2018 heropend. Ik probeerde nog wat foto`s te vinden van hoe het nu is, maar, ondanks de vele foto`s, was het erg moeilijk er een voorstelling van te maken. Grappig is wel dat ik de hond, die vroeger op het perron stond, nu in het koninklijke rijtuig zag liggen, maar het koninklijke toilet is nergens meer terug te vinden. Ook krijg ik het idee dat het allemaal veel grootser is, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn herinneringen liggen. Ik ga geen beschrijving geven van het station want daar zijn google en reisfolders voor, maar het was een toen een geweldige ervaring. Natuurlijk bleven we er hangen, bekeken het museum en genoten van de koffie met zelfgebakken koek.

We deden het vaker. Hoewel we per auto in Schotland rondtoerden, bleef het een gewoonte van ons, om in een plaats met een station, daar altijd even te gaan kijken. Verder is het verrassend, dat, van vele van die stationnetjes [nog open als station of niet], het restauratie gewoon is blijven bestaan. En niet alleen dat. Het was vaak een stap terug in de tijd, zodat het een ware belevenis werd, om daar even een bezoekje te brengen.

Van sommigen, was het bestaan ervan, bij ons bekend, maar meestal was het een pure verrassing. Één voorbeeld van het laatste was Rannoch Station. Midden in de Schotse Hooglanden, aan de lijn Forth William-Glasgow, ligt Rannoch Station. Op de kaart is het een stipje, midden in een groen vlak. Of ik er per auto kon komen was maar de vraag, want er liep geen weg naar dat stipje op de kaart en van een tomtom had ik toen nog niet gehoord. In Kinloch, zo`n 20 km voor ons einddoel, zag ik een bord, dat ernaar verwees. Ha, het kon dus toch. Hoewel, maar net, want even verder bleek dat de B846 wel ophield bij het station.



We reden door, en ja hoor, surprise, surprise, in "the middle of nowhere" stond de koffie klaar, en niet alleen dat, want getuige de foto is er een ongelofelijke hoeveelheid zelf gebakken koek en broodjes in de aanbieding. En het uitzicht was subliem!!

Het derde station waar we die ervaring hadden is Dingwall. Het ligt aan de hoofdlijn Inverness-Thurso/Wick en ook daar denderen de meeste treinen, op volle snelheid, zonder te stoppen, voorbij. Het is echter wel het enige station, waar ik ook daadwerkelijk een foto van het zitgedeelte van het restaurant heb gemaakt. Het ziet er gezellig uit en ik krijg het idee, dat het groepje dames, links op de foto, beslist niet op de trein zitten te wachten.