Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

zondag 25 september 2022

"The Angel of the North"

Alleen reizen schijnt in de hoofden van de meeste mensen, maatschappelijk niet bij elkaar te passen. Reizen doe je op zijn minst met z`n tweeën en als je niemand hebt, om mee op stap te gaan, dan zijn er altijd nog de reizen voor singles, zodat je ook niet alleen bent. Prima als je dat wilt, maar dat het ook anders kan heeft dochter Ingrid sinds kort bewezen. Zij trekt er momenteel, in haar eentje lekker op uit en heeft ontdekt, hoe heerlijk het is [ik spreek uit ervaring], om met een mooi muziekje op, lekker per auto door Nederland te zwerven. En ik probeer, als ik wat weet [uit eigen ervaring of via media], haar van wat tips te voorzien.

Op het moment pieker ik me suf, in welk tv programma in Museum Voorlinden in Wassenaar heb gezien, want ook dat, leek mij, gezien dat vreemde zwembad, wel iets voor haar. Ik tipte haar toen meteen en ben daarna, dat hele museum helaas vergeten. Vandaar dat ik nogal verbaasd was, dat ik gisteren ineens foto`s van het museum op haar tijdlijn zag op facebook. Ik reageerde erop met een hartje en na Ingrid`s antwoord:"Ik kom er straks wel even over vertellen", sloten we de conversatie die middag op fb af.

Toen ze dus gisterenmiddag laat bij me kwam, vertelde ze, dat ze eerst geen idee had, waar ze terecht gekomen was, maar dat het uiteindelijk een heel bijzondere ervaring was geweest. Er was ook een speciale tentoonstelling, van de kunstenaar Anthony Gormley. Hij was er zelf en zij zag hem bezig met het signeren van zijn boeken, waarvoor een heleboel mensen stonden te wachten in een lange rij. Als door en wesp gestoken reageerde ik: "Waaat??, Anthony Gormley??, Oh wat goed. De maker van de van the Angel of the North", Ze keek me aan of ze water zag branden, want ze had hem dan wel gezien, maar had verder nog nooit van de beste man gehoord. Nou ik wel. Zijn prachtige beeld in Newcastle upon Tyne, de "Angel of the North" nog eens te zien, heeft jarenlang op mijn wensenlijstje gestaan. Tot dat bewuste moment lukte het me nooit. Newcastle was voor ons de plaats waar de boot arriveerde voor de zoveelste vakantie in de UK of de plek, waar we uiteindelijk weer op de boot terecht kwamen op weg naar huis. Wel was het een goede stad om verkeerd te rijden en het heeft me heel wat zweetdruppels gekost om die verhipte boot, ondanks de borden, in dat gigantische industriegebied te vinden.

Twee keer ging het bijna echt fout. De eerste keer misten we, op een haar na, de boot, maar de tweede keer had ik, ondanks alles, enorm geluk. We waren net de boot af gereden en moesten naar het noorden. Ik was, zoals gewoonlijk, de weg weer eens hopeloos kwijt. Uiteindelijk reed ik uit wanhoop via een u-bocht een onbekende snelweg op. En ja hoor, daar zag ik haar, volkomen onverwachts!. Rechts in het gras op een heuveltje. "The Angel of the North". Veel tijd om te kijken had ik niet, laat staan dat ik kon stoppen voor een foto, maar ze was daar in volle glorie. Hoewel iets kleiner dan ik me had voorgesteld zat ik te stuiteren in de auto. Mijn medereizigers snapten er niets van en reageerden zoals ik had verwacht, nogal verongelijkt."


Toen ik dat allemaal aan Ingrid had verteld, kreeg ze door, dat we beiden wel iets bijzonders hadden gezien dat toe te schrijven was aan Anthony Gormley. Ik mijn Angel en zij die wonderlijke tentoonstelling van zijn werk. We googelden nog wat samen op zijn naam en waren toen nogmaals, nu alletwee, stomverbaasd, dat de schitterende "Hurkende man" [officiele naam "Exposure"] bij de Lelystaddijk ook van hem is.

Nu een dag verder, terwijl ik dit stukje tik, rinkelt mijn telefoon. Ik lees: "Ingrid heeft je getagd in een bericht". Ik grinnik, want ik hoef dit eigenlijk niet eens te openen. Ik weet het al. Natuurlijk doe ik het toch en het is dan ook geen verrassing. Jahoor......"De hurkende man" in zijn volle glorie. Na hem al tig keren uit de verte te hebben gezien, heeft ze hem nu toch maar eens een keertje van dichtbij bekeken.


Fotoverantwoording:
Angel of the North: Wikipedia
Hurkende man: Ingrid Haarsma