Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

zondag 1 september 2013

Langs de spoorlijn Hoorn-Medemblik

Geschreven: 1 september 2013
Dagtekening: Opperdoes 1910-2013

Dat overkomt niet veel mensen, dat er een tentoonstelling wordt ingericht waarin jouw huis centraal staat en vandaag was ik eindelijk in de gelegenheid om eens te gaan kijken bij de expositie van de Stichting Historisch Opperdoes die met hun minitentoonstelling "Langs de spoorlijn Hoorn-Medemblik", de tramlijn door Opperdoes in het zonnetje zette. Ik wilde het al zo lang, maar telkens kwam er iets tussen. Vakantie, verjaardagen en vooral het zomerseizoen bij de toeristische spoorlijn zelf, waardoor ik iedere keer naar Hoorn heen en weer moest om mijn echtgenoot naar zijn vrijwilligersklussen te brengen. Ook vandaag was het weer raak, maar ik heb hem gezegd dat hij maar even moest wachten, want nu wilde ik er toch echt even heen. Ik hoopte op wat onbekende foto`s vanuit de tijd dat wij er nog niet woonden en gelukkig vond ik er een paar die ik de moeite waard vond. Om er thuis nog eens lekker van te genieten heb ik de foto`s op de foto gezet. Niet de beste kwaliteit, maar prima om te zien.


Zo zag het er bij ons in 1915 uit. Er is eigenlijk niet zo gek veel veranderd, behalve dat er nogal wat huizen zijn bijgekomen. Het station, perron, en de spoorlijn zijn er nog steeds. Zelfs de telegraafpalen zijn er weer. Wat een moed van Sientje Bos om haar was buiten te hangen. Er is weinig fantasie voor nodig om je voor te stellen hoe die blinkend witte was eruit ziet als er een stoomtrein is langsgekomen, dus ik neem aan dat ze goed op de hoogte was van de dienstregeling. De informatie onder de foto is ook niet slecht. Naar aanleiding van de telegraafpalen en telefoonlijn die op de foto te zien, geeft het bordje ook aan dat er in dat jaar in Opperdoes al 4 telefoonaansluitingen waren. Wie dat waren?, Laat me eens een gok doen. De burgemeester, de notaris, de dominee en de pastoor. Hoewel een pastoor in Opperdoes, dat lijkt me niet, dus het zal de politie-agent wel geweest zijn.

Een tweede foto vond ik ook een juweeltje. Tijdens mijn bezoek aan de tentoonstelling hadden we er al een discussie over. Volgens kenners klopt er iets niet op de foto en hoewel ik eerst niet zoveel bijzonders in zag, zie ik het nu ook. Er klopt er inderdaad iets niet aan het geheel. Het huis met de pyramide-vormige dak kan nooit hetzelfde zijn als wat nu op de hoek Zwarte pad/Almersdorperweg staat, of de fotograaf heeft wel een heel bijzondere truc uitgehaald. Photoshoppen bestond nog niet, dus het moet een boerderij zijn, die intussen is afgebroken. Wel toevallig dat het zoveel lijkt op het huis wat nu op de hoek staat, dus helemaal snappen doe ik het toch niet.

Ook hier staat bij de foto voor mij nog wat nieuws. Ten eerste wist ik niet dat die sloot, die in 1998 omgebouwd is tot "vijver" een naam had. Tw. "De mollengrippel" met zijn karakteristieke "stoep" staan hier duidelijk op de foto. Ten tweede het grote bord met de tekst "Waterplaats" wat hing op het schaamschot bij de retirade. Het bord bestaat helaas niet meer, maar de retirade zelf is op de steen nauwkeurig herbouwd in 1995. De foto moet van na 1921 zijn geweest, want toen is de aanbouw van de keuken gerealiseerd. Ook heeft men toen helaas het kleine ronde raampje met glas in lood boven de aanbouw vervangen door een groter. Dat is me bij de stoomtram verteld. Jammer dat het allemaal weg is. Wel heerlijk nostalgisch zijn die gordijntjes in zandlopervorm. Dat is voor mij een echte jeugdherinnering, want mijn moeder had toen ik klein was zo`n 200 km zuidelijker ook voor de ramen hangen.


In 1968, dus een crisis, wereldoorlog II en de wederopbouw later, ziet het er behoorlijk uitgekleed uit. Weg is het hek, opgestookt in de oorlog?, weg is de retirade, had men de stenen nodig? en het perron ziet er ook uit, alsof het jaren niet is gebruikt. Alles ziet er wat sjofel uit. Geen wonder want de lijn werd al jaren niet gebruikt. In 1968 startte men met stoomtramritten en kwam er weer leven in de brouwerij. Voor het station zou herstel helaas nog jaren duren; lange jaren van leegstand en achteruitgang. April 1998 pas betrokken wij de woning, na een precicieuze renovatie, waarbij de uitvoerders de tweede foto van dit stukje ferm in hun achterzak hadden zitten. Zelfs de buitenlampen zijn hetzelfde.

Het overgrote deel van de tentoonstelling toont dus foto`s vanuit de tijd, die ik zelf hier heb meegemaakt. Ook veel foto`s waren van mij. Geen wonder want ik zat altijd vlakbij als er iets gebeurde en soms werd ik zelfs ingeseind dat ik even mijn mijn fototoestel op het perron moest gaan staan, of uit het raam moest gaan hangen. Daarom vind ik het ook superleuk dat nu blijkt dat ik dat allemaal niet voor niets heb gedaan.