Op deze blog schrijf ik allerlei stukjes uit mijn jeugd, gezin en andere zaken, die mij op dat moment bezig hielden.
Op mijn tweede blog heb ik mijn creativiteit los gelaten. Was het eerst borduren en breien, nu is het bijna alleen nog maar haken wat me heerlijk van de straat houdt.
Avalon`s creablog: http://avalon022.blogspot.com/

Vanaf 2005 hou ik een digidagboek bij. Ik heb hierin over vanalles geschreven. Soms schrijf ik drie stukjes in een week en soms duurt het maanden voordat ik weer inspiratie krijg om iets op te schrijven. Dat kan dus vanalles zijn, heel persoonlijke dingen, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, herinneringen uit mijn jeugd en de tijd dat we met onze kinderen als gezinnetje samenwoonden, vakantie- of dagtripverhaaltjes, maar ook gekke, droevige of gewoon dagelijkse dingen die ik om mij heen registreer en waarover ik het leuk vind iets te schrijven. Alle verhaaltjes staan sowieso in pdf formaat ergens prive op laptop of externe schijf, maar ik heb besloten om zo langzamerhand alle verhaaltjes alsnog te publiceren op deze blog. Veel leesplezier.

Ps-1. Al bladerend door de onderwerpen zie ik nu [1-8-2013] dat het een rommeltje is geworden met de lettertypes en grootte van letters. Hoe dat komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik ze zo niet gepost heb. Nu [26-2-2021] is het nog steeds niet veel beter. Het is jammer, dat ik niet meer grip heb op de lay-out van de stukjes. Maar goed, ik heb me helaas te houden aan de beperkte mogelijkheden. Het zij het zo, maar een rommeltje blijft het.

Ps-2. De bovenstaande foto is door mij genomen in een goddelijk rustige omgeving in de buurt van Säffle [Midden Zweden] in juni 2012.

donderdag 1 april 2021

"Wasgij" puzzels

"Wasgij?" puzzels; kennen jullie die? Ik kende ze in ieder geval niet. Toen Josephine van de Buurtzorg mij bezig zag met de legpuzzel van de Highland games [voor kenners: "een Jan van Haasteren"], vertelde ze hierover: "Het zijn mystery puzzels. Je legt een puzzel, waarbij je niet maakt wat je ziet'. "Huh?", was mijn intelligente reactie. "Ik heb er thuis nog eentje, die mag je wel uitproberen", ging ze door. Met mijn "Wow, leuk" en "Heel graag", ging ze weg en stond een paar dagen later met de puzzel voor de deur.

Vanmorgen ben ik begonnen, want de dag ervoor was het te donker om nog te starten. Wat ik las op de doos, was veelbelovend. "Don`t puzzle what you see....." en ".....Use your imagination and puzzle what will happen next!". Ik opende de doos en zag, dat de puzzel voor een groot gedeelte nog in elkaar zat, dus was de eerste klus "uitelkaar halen". Ik deed het op z`n kop, want ik wilde zo weinig mogelijk van de afbeelding zien. Dat lukte goed, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen, dat het wel heel verleidelijk was, om de kantstukjes meteen al in een bakje te doen, want ik had ze nu wel heel gemakkelijk bij de hand. Ik heb het niet gedaan, want heus, zo zit ik niet in elkaar. Toen alle stukjes los waren, ben ik gaan uitzoeken; zo start ik altijd. Ik leg dan alle stukjes in een doos of een andere plateau en wel zo, dat ze allemaal met de goede kant naar boven liggen. Wel sorteer ik dan de kantstukjes eruit.

In de doos zat ook nog een heel klein blaadje, wat ik achteloos even doorkeek. Te laat realiseerde ik me, dat het een soort hint was. Oei, dat wil ik helemaal niet zien. Gelukkig werd er niet teveel gezegd, maar ik vond het toch wel een beetje jammer, dat ik zo snel meekreeg wat "het mysterieuze" van de puzzel inhield.

Kort samengevat is het zo, dat op de plaat buiten op de doos iets gebeurt, waarvan het eindresultaat staat op de afbeelding die je puzzelt. En ook bij deze puzzel is dat het geval. Op de voorplaat staat, in het midden, een jongetje, die druk in de weer is met een stuiterbal. En dan ga je fantaseren. Waarschijnlijk veroorzaakt die stuiterbal een chaos, wat dan op de afbeelding van de puzzel zelf te zien zou zijn. Dat houdt natuurlijk ook in, dat je heel weinig aan je voorbeeld heb, wat de afbeelding op de puzzel zelf is anders.

Ik begon voorzichtig en bedacht me, dat huizen, muren en lucht wel op beide afbeeldingen hetzelfde zouden zijn, maar ik kwam er al snel achter dat het daarbij bleef. Wel ga ik ervan uit dat alle personen die ik zie, ook op de puzzel staan, maar dan in andere houdingen en ik vond allemaal stukjes met dingen erop, die ik niet op het voorbeeld terug kon vinden. Ha, dat werd interessant. Ik heb na dezeerste dag ongeveer een kwart van de puzzel af. Ja, dat heb je, als je op een telefoontje zit te wachten, wat maar niet komt. Het zijn vooral de "veilige delen", die ik vandaag in elkaar gezet heb, dus het blijft spannend, want het mysterieuze deel moet nog komen.

Donderdag 1 april 2021

Geen grap, hij is af! Wat is dat leuk om te doen. Wel moeilijk, dat is waar. Ik was wel gewend om op de tablet zonder voorbeeld te puzzelen, maar daar draaien de stukjes niet en het zijn er hoogstens 600. Dit waren er 1000 en had geen flauw idee, in welke stand ze in de puzzel moesten. De afbeelding is gigantisch leuk, maar daar doe ik verder geen mededeling over. Natuurlijk heb ik een foto gemaakt van het eindresulaat, maar ook die hou ik lekker geheim, om de lol voor toekomstige puzzelaars niet te bederven. En "least but not last" Josephine superbedankt voor dit leuke puzzelavontuur.

Ps. even kijken op hun homepage, leert me dat er nog veel meer soorten van uitdagingen zijn, want behalve dat het resultaat van een gebeurtenis wordt uitgebeeld, wordt er ook gespeeld met: "waar kijkt men naar?", en hoe de voorbeeldplaat eruit ziet in een andere tijd. Ohhhh, dat had ik niet moeten zien, dat wordt nog veel meer puzzelen!